Tomtetjänst i Nästansjö fyllde 70 år..


I byn där jag växt upp, Nästansjö aka Almostlake, där har vi sen 70 år tillbaka nu haft traditionen Tomtetjänst.
Detta är en helt fantastisk tradition som jag har fått ta del av så långt jag kan minnas. Jag vet också att en jul utan Tomtetjänst är mer eller mindre ingen riktig jul.
Stor som små så ÄLSKAR ALLA "Laken" bor denna tradition.
För mig är det som att det värmer upp hela kroppen å ögonen tåras av glädje då jag ser dessa tomtar passera på vägen ovanför huset och vinkar till alla som står och väntar på dom.

I år firade Tomtetjänst 70 år och det va verkligen SÅ himla kul å se hur många människor som kom och ville ta dekl av denna tradition, och alla Tomtar som va med. STOR eloge till de hemma i byn som arrangerat och styrt upp det i år och alla andra år!
Jag har bara varit Tomte en gång men det va många herrarns år sen.

Vem som helst kan anmäla sig till att vara Tomte i Tomteparaden. Och alla i byn kan sen lämna in sina julklappar till Tomtetjänst som de sedan under dagen kommer hem till dig och delar ut.

När jag va liten så kom de med häst och vagn, men nu är det skotrar, fyrhjulingar och en cab har även varit med ett år.
Det är VERKLIGEN en helt FANTASTISK tradition och står mig VARMT om hjärtat!






























Kommentarer

Populära inlägg